Elbilsskola
Kommer din nästa bil att vara en elbil?
Denna fråga blir mer och mer aktuell och bytet är faktiskt lättare än vad många tror.
Så hur fungerar det egentligen?
På den här sidan har vi samlat all tänkbar information gällande elbilar och laddning.
Elbilar accelererar snabbare
En elbils motor håller samma vridmoment från stillastående upp till högt varvtal.
Det innebär att en elbil accelererar snabbare än en fossildriven bil eftersom alla hästkrafter utnyttjas redan från start.
Elbilar har effektivare motor
Elbilsmotorer är mycket effektivare än förbränningsmotorer. Enkelt förklarat innebär detta att den energi man tillför faktiskt används för att driva bilen framåt. I en förbränningsmotor omvandlas en del av effekten till värme.
Elbilar är tystare
Elmotorer är betydligt tystare än förbränningsmotorer. Det gör att du slipper motorbuller och störande ljud i kupén. Dessutom bidrar du till en trivsammare miljö för alla utanför bilen.
Elbilar ger inga avgasutsläpp
Du kör helt utan avgasutsläpp av koldioxid och kväveoxid. Även om man räknar med utsläppen från elproduktionen vinner elbilar överlägset mot bensin- och dieseldrivna bilar, åtminstone i Sverige.
Räckvidd de flesta klarar sig på
Räckvidden påverkas av batteriets kapacitet, bilens förbrukning och yttre faktorer som temperatur, vägförhållanden och förarens körstil. Många elbilar har idag 30-50 mil i räckvidd, något som gott och väl täcker körsträckan för de flesta vardagssysslor. Statistik visar nämligen att 90 procent av svenskarna kör mindre än 10 mil om dagen.
Elbilar kräver mindre underhåll
Elbilen har cirka 30 procent färre rörliga delar, vilket resulterar i att bilen inte kräver lika mycket underhåll som motsvarande bil med förbränningsmotor. Det i sin tur innebär ett mindre omfattande serviceprogram när bilen väl är på verkstaden och därmed lägre servicekostnad i regel.
Elbilar är billigare att köra
Om vi bara räknar med vad drivmedlet kostar och hur mycket som går åt för att köra en mil vinner elbilar med hästlängder. Åtminstone om man laddar elbilen hemma. Använder man en dyr laddstation så minskar glappet även om elbilen fortfarande vinner.
Elbilar har lägre skatt
Förutom att du som köper en ny elbil får bonus är skatten för elbilar dessutom väldigt låg. Du betalar faktiskt bara grundskatten på några hundralappar per år.
Du kan ladda hemma
Förutsatt att du såklart att du bor så pass till att du faktiskt kan ladda hemma. Kan du det är det otroligt smidigt med laddningen. Många beskriver det som att dom parkerar på ”macken” varje kväll.
Utforska våra erbjudanden
Elbilsordlista
AC
Växelström, den typ av ström vi har i ledningarna hemma och den som används vid normalladdning/laddning i laddbox. Vid växelström växlar strömmen hela tiden riktning.
CCS
Typ av laddkontakt som används vid snabbladdning. Är numera EU-standard. Nästan alla elbilar har CCS-uttag.
CHAdeMO
Mindre vanlig laddkontakt som används vid snabbladdning.
DC
Likström, används i snabbladdare. Vid likström flödar strömmen hela tiden i samma riktning.
EV
Förkortning av Electric Vehicle, dvs elbil. Ibland används även förkortningarna BEV (Battery Electric Vehicle) och PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) för att särskilja elbilar som enbart går på batteri och laddhybrider.
kW (uttalas kilowatt)
Anger hur snabbt bilens batteri kan laddas. Har man laddat med 1 kW i en timme har det hamnat på 1 kWh i bilens batterier. Ju fler kW du kan ladda mer, desto snabbare går det.
kWh (kilowatttimmar)
Anger hur mycket el bilens batterier kan lagra (ungefär som liter för en bensintank). När man åker går det sedan åt en viss mängd el per mil. Som tumregel kan man säga att elbilar drar ca 1,5-2 kWh per mil. Energimängden i en liter bensin är 9,1 kWh.
Laddhastighet
Den beror på hur många kW snabbladdaren, laddboxen eller uttaget kan lämna, och hur många kW bilen kan ta emot. Den lägsta siffran av båda dessa faktorer bestämmer hur snabbt du kan ladda.
Laddbox
Kallas även normalladdare, destinationsladdare eller laddstolpe. Ett ladduttag som levererar växelström som din elbil med hjälp av sin inbyggda ombordladdare kan ladda sina batterier med. Ger säkrare och snabbare laddning än ett vanligt vägguttag. Ska dock ej blandas ihop med snabbladdare.
Mode 1/2/3/4
Benämningar på olika typer av laddning med olika säkerhetsgrader.
Mode 1 är den enklaste typen, med en sladd från ett vanligt vägguttag.
Mode 2 innebär att sladden som används har en kontrolldosa med t.ex. jordfelsbrytare.
Mode 3 betyder laddning i laddbox (=högre säkerhetsgrad).
Mode 4 innebär snabbladdning.
Ombordladdare
Den del i bilen som vid normalladdning hemma eller boxladdning omvandlar växelström från vårt elnät till likström, som batterierna vill ha. Ju större effekt som bilens ombordladdare klarar att omvandla, ju snabbare kan laddningen gå. Vid snabbladdning behöver strömmen inte gå via bilens ombordladdare, eftersom en snabbladdare levererar likström direkt.
Regenerering
Kraftåterföring, dvs att rörelseenergi laddas tillbaka till bilens batteri när man trycker på bromspedalen, eller bara släpper gasen och ”motorbromsar”. I de flesta elbilar kan man själv välja hur kraftigt regenereringen ska vara när man släpper foten från gaspedalen.
Schuko
Teknisk benämning för ”vanligt vägguttag”.
Snabbladdare (DC-laddare)
Levererar likström till batteriet. Vanligaste typen idag kan leverera 50–150 kW laddeffekt, men finns med upp till 350 kW laddeffekt. Olika bilar kan ta emot olika stor effekt vid snabbladdning. Även om laddarens maximala effekt inte är samma som bilens går det bra att ladda, se Laddhastighet. De allra flesta snabbladdare har kablar har både CHAdeMO och CCS-kablar (se CHAdeMO och CCS).
Supersnabbladdare
Benämning för snabbladdare med extra hög effekt, som möjliggör extra snabb laddning, mellan 100 och 350 kw.
Kallas även HPC, high Power Charging, eller Superchargers, som Tesla kallar sina.
Typ1/Typ2
Två olika laddkontakter som används vid normalladdning/ laddning i laddbox. Vissa bilar har Typ1, andra Typ2 uttag. Laddstolpar brukar ha Typ2 uttag. Men även bilar med Typ1 kan ladda där, om de har en kabel som har Typ2 kontakt på ena änden och Typ1 (att koppla in i bilen) på andra.
Växelriktare
Omvandlar likström till växelström. Bilens batterier lämnar ifrån sig likström, men motorn behöver växelström för att snurra. Växelriktaren sitter därför mellan batterierna och motorn.
WLTP
En så kallad körcykel (ett visst körmönster) som alla bilar som typgodkänns i EU måste testas enligt. På så vis kan man få jämförbara siffror när det gäller bilarnas energiförbrukning. Tidigare testades bilarna genom en annan, äldre körcykel som kallas NEDC. När man jämför olika bilar (särkilt om det gäller bilar som är några år gamla) bör man ta reda på vilken körcykel som använts för att få fram räckviddssiffrorna. WLTP-cykeln är tuffare och stämmer bättre med verkligheten än NEDC.
KONTAKT
Vi hjälper dig hela vägen
Kontakta oss vid frågor, funderingar eller beställning.