Laddnings-FAQ

Vi har samlat dom vanligaste frågorna och svaren när det kommer till att ladda sin elbil.
Allt från installationen av laddbox hemma, till hur själva laddningen går till i praktiken.

Ladda elbil hemma

Varför ska jag ladda bilen med en laddbox?

Elinstallationen bakom det vanliga uttaget är sällan dimensionerat för den långvariga och höga belastning som laddning innebär. Detta innebär brandrisk speciellt utan en speciell jordfelsbrytare och överspänningsskydd.

Om du laddar en vanlig elbil med en batteristorlek på 80 kWh i ett vanligt eluttag tar det ungefär 35 timmar att ladda bilen från 0-100%.

Laddar du samma bil istället med en laddbox med en kapacitet på 22 kW kan du ladda bilen från 0-100% på under 4 timmar.

Vad ska jag tänka på när jag väljer laddbox?

Det första du bör ha koll på är om din bil har ett Typ 1- eller Typ 2-uttag. De allra flesta bilarna har nu ett Typ 2-uttag sedan Typ 2 blev EU-standard.
Den andra frågan är; hur snabbt du vill kunna ladda din bil? Laddboxar kommer med olika kapacitet vilket gör att de laddar din bil olika snabbt.

Vad innebär skatteavdraget för grön teknik?

Det gröna skatteavdraget fungerar nästan precis som ROT-avdraget. Du som privatperson får 50% avdrag upp till 50 000 kr när du köper en laddbox med installation.

Kan jag ladda bilen direkt i vägguttaget?

Det går! Man ska dock se till att ha både jordfelsbrytare och ordentligt överspänningsskydd. Utan dessa föreligger brandrisk. Men även då är det väldigt långsamt, jämfört med en laddbox.

Riskerna med en gammal elinstallation ökar med belastingen som laddning utgör. Vanliga vägguttag och motorvärmaruttag är inte anpassade för den höga belastning som en elbil eller laddhybrid utsätter det för under laddning, åtminstone inte under längre tid.

Med en korrekt installerad laddbox laddar du bilen snabbare och får både en ökad trygghet och säkerhet.

Hur mycket kostar det att ladda bilen hemma?

Kostnaden att ladda bilen hemma är ditt elpris per kWh multiplicerat med hur många kWh din bils batteri har kapacitet för. Dvs, betalar du 1,5 kr per kWh och din bil kan ha ta emot 80 kWh kommer det kosta 1,5 kr * 80 kWh(=120 kr) för att ladda 0-100%.

Hur mycket kostar en laddbox till hemmet?

Priserna på olika laddboxar varierar beroende på hur snabbt du vill kunna ladda, hur många bilar som kan laddas samtidigt och övriga egenskaper. Men den senaste senaste teknologin är förvånansvärt prisvärd, och vissa billigare laddboxar har bättre funktionalitet (och fler ”smarta” funktioner) än äldre men dyrare modeller.

Hur går det till att installera en laddbox?

En laddbox skall installeras av en certifierad elektriker. Från ditt säkringsskåp dras en kabel ut till laddboxen. I säkringsskåpet får laddboxen också en egen säkring.

Installera laddbox

Vad är en fast installation?

En fast installation innebär att laddboxen ska ha en separat kabeldragning direkt till fastighetens elcentral. Detta är en installation som måste genomföras av en certifierad elektriker. Installationen får således inte göras på en trefashandske/trefasuttag för att klassas som Mode-3. En laddbox med en fast installation mot en separat kabeldragning är således en Mode-3 installation, vilket är den högsta säkerhetsklassningen för elbilsladdning.

Kan jag få min kabel nedgrävd?

Vi installerar gärna markgående kabel, men kan tyvärr inte erbjuda att gräva ned denna. När markförläggning av kabel behövs rekommenderar vi att ett gult kabelrör med dragtråd grävs ned 35 cm (från överkant av rör) mellan hus och installationsplatsen.

När behövs uppsäkring av min huvudsäkring?

De flesta svenska hushållen har minst 20 A att tillgå. 20 A är vanligvis tillräckligt för att kunna installera en 16 A laddbox på utan lastbalansering. Om huvudsäkringen överbelastas har flera av våra laddare ställbar effekt, med dessa kan man justera ned antalet ampere och på så vis undvika överbelastning.

Ett annat alternativ för den som vill få ut så mycket effekt som möjligt är att köpa en laddbox med lastbalansering. Med lastbalansering behöver ni aldrig oroa er för att överbelasta huvudsäkringen.

Om huset har mindre än 20 A att tillgå kan det vara aktuellt att överväga uppsäkring. En uppsäkring innebär även en förhöjd abonnemangsavgift till ditt elnätsbolag.

Hur ser kabeln ut som dras från min elcentral?

Det vanligaste är att kabeln, som är 10–15 mm, dras längs med fasaden och fixeras med kabelklämmor. Allt som oftast är den vit och kan målas i efterhand om så önskas.

Behöver min bil vara på plats under installationen?

Din bil behöver inte vara på plats men däremot bör en person vara hemma för att ta emot installatören. När installationen är slutförd testar elektrikern laddboxen med utrustning för ändamålet.

Hur mycket kan jag få i statligt bidrag för att installera min laddbox?

Sedan 1 januari 2021, kommer det aktuella stödet från Skatteverket och heter ”skattereduktion för grön teknik”. Stödet täcker hälften av laddboxens totala kostnad samt arbetskostnad och material för att installera utrustningen. Som mest uppgår avdraget till 50.000 kr. Både installation och laddbox ska köpas från samma leverantör för att få fullt stöd.

Hur lång tid tar det att installera en laddbox?

De flesta installationer tar endast ett par timmar. Mer omfattande arbeten tar givetvis mer tid, men med standardutförandet går relativ snabbt att komma igång med laddningen!

Vad innebär en installation av en laddbox?

För att uppfylla de krav som gäller för en säker installation måste en laddbox skyddas av separat säkring och en jordfelsbrytare. (Vissa nyare laddboxar har inbyggd jordfelsbrytare!)

Bortsett från att du kanske måste betala extra för en jordfelsbrytare samt installation av densamma så behöver du inte oroa dig över resten av processen, det är det vi har elektriker till. Våra elektriker har stor erfarenhet gällande laddboxar och andra installation med grön el.


Utforska våra erbjudanden

Laddboxpaket Standard – 12 345 kr
Laddboxpaket Standard – Wallbox Pulsar Plus inklusive PowerBoost
Laddboxpaket Premium – 14 995 kr
Laddboxpaket Premium – Wallbox Commander 2 inklusive PowerBoost

Elbilsordlista

AC

Växelström, den typ av ström vi har i ledningarna hemma och den som används vid normalladdning/laddning i laddbox. Vid växelström växlar strömmen hela tiden riktning.

CCS

Typ av laddkontakt som används vid snabbladdning. Är numera EU-standard. Nästan alla elbilar har CCS-uttag.

CHAdeMO

Mindre vanlig laddkontakt som används vid snabbladdning.

DC

Likström, används i snabbladdare. Vid likström flödar strömmen hela tiden i samma riktning.

EV

Förkortning av Electric Vehicle, dvs elbil. Ibland används även förkortningarna BEV (Battery Electric Vehicle) och PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) för att särskilja elbilar som enbart går på batteri och laddhybrider.

kW (uttalas kilowatt)

Anger hur snabbt bilens batteri kan laddas. Har man laddat med 1 kW i en timme har det hamnat på 1 kWh i bilens batterier. Ju fler kW du kan ladda mer, desto snabbare går det.

kWh (kilowatttimmar)

Anger hur mycket el bilens batterier kan lagra (ungefär som liter för en bensintank). När man åker går det sedan åt en viss mängd el per mil. Som tumregel kan man säga att elbilar drar ca 1,5-2 kWh per mil. Energimängden i en liter bensin är 9,1 kWh.

Laddhastighet

Den beror på hur många kW snabbladdaren, laddboxen eller uttaget kan lämna, och hur många kW bilen kan ta emot. Den lägsta siffran av båda dessa faktorer bestämmer hur snabbt du kan ladda.

Laddbox

Kallas även normalladdare, destinationsladdare eller laddstolpe. Ett ladduttag som levererar växelström som din elbil med hjälp av sin inbyggda ombordladdare kan ladda sina batterier med. Ger säkrare och snabbare laddning än ett vanligt vägguttag. Ska dock ej blandas ihop med snabbladdare.

Mode 1/2/3/4

Benämningar på olika typer av laddning med olika säkerhetsgrader.
Mode 1 är den enklaste typen, med en sladd från ett vanligt vägguttag.
Mode 2 innebär att sladden som används har en kontrolldosa med t.ex. jordfelsbrytare.
Mode 3 betyder laddning i laddbox (=högre säkerhetsgrad).
Mode 4 innebär snabbladdning.

Ombordladdare

Den del i bilen som vid normalladdning hemma eller boxladdning omvandlar växelström från vårt elnät till likström, som batterierna vill ha. Ju större effekt som bilens ombordladdare klarar att omvandla, ju snabbare kan laddningen gå. Vid snabbladdning behöver strömmen inte gå via bilens ombordladdare, eftersom en snabbladdare levererar likström direkt.

Regenerering

Kraftåterföring, dvs att rörelseenergi laddas tillbaka till bilens batteri när man trycker på bromspedalen, eller bara släpper gasen och ”motorbromsar”. I de flesta elbilar kan man själv välja hur kraftigt regenereringen ska vara när man släpper foten från gaspedalen.

Schuko

Teknisk benämning för ”vanligt vägguttag”.

Snabbladdare (DC-laddare)

Levererar likström till batteriet. Vanligaste typen idag kan leverera 50–150 kW laddeffekt, men finns med upp till 350 kW laddeffekt. Olika bilar kan ta emot olika stor effekt vid snabbladdning. Även om laddarens maximala effekt inte är samma som bilens går det bra att ladda, se Laddhastighet. De allra flesta snabbladdare har kablar har både CHAdeMO och CCS-kablar (se CHAdeMO och CCS).

Supersnabbladdare

Benämning för snabbladdare med extra hög effekt, som möjliggör extra snabb laddning, mellan 100 och 350 kw.

Kallas även HPC, high Power Charging, eller Superchargers, som Tesla kallar sina.

Typ1/Typ2

Två olika laddkontakter som används vid normalladdning/ laddning i laddbox. Vissa bilar har Typ1, andra Typ2 uttag. Laddstolpar brukar ha Typ2 uttag. Men även bilar med Typ1 kan ladda där, om de har en kabel som har Typ2 kontakt på ena änden och Typ1 (att koppla in i bilen) på andra.

Växelriktare

Omvandlar likström till växelström. Bilens batterier lämnar ifrån sig likström, men motorn behöver växelström för att snurra. Växelriktaren sitter därför mellan batterierna och motorn.

WLTP

En så kallad körcykel (ett visst körmönster) som alla bilar som typgodkänns i EU måste testas enligt. På så vis kan man få jämförbara siffror när det gäller bilarnas energiförbrukning. Tidigare testades bilarna genom en annan, äldre körcykel som kallas NEDC. När man jämför olika bilar (särkilt om det gäller bilar som är några år gamla) bör man ta reda på vilken körcykel som använts för att få fram räckviddssiffrorna. WLTP-cykeln är tuffare och stämmer bättre med verkligheten än NEDC.


Köpa laddbox
Upptäck våra skräddarsydda erbjudanden.
Elbilsskola
Lär dig mer om elbilar och hur laddningen fungerar.

KONTAKT

Vi hjälper dig hela vägen

Kontakta oss vid frågor, funderingar eller beställning.