Vilket däck är bäst?
Denna fråga kommer alltid att få olika svar. Ett perfekt däck är alltid en kompromiss efter dina behov som förare. Kör du en motorstark bil och värdesätter ett däck som du kan lita på i kurvorna är ett sportigare däck rätt för dig. Om du exempelvis kör mycket långa resor och är mån om att få så många mil ur varje krona som möjligt då är ett lättrullande miljödäck med lägre bränsleförbrukning rätt för dig. Ser du dig själv som en genomsnittlig bilförare med 1000-2000 mil om året och vill ha ett bra däck men utan speciell nisch är kanske ett Touringdäck skapat för komfort och säkerhet rätt för dig.

Rätt lufttryck
Att köra med fel lufftryck innebär snabbare slitage (vid 80% lufftryck minskas däckets livslängd med ca 20%). Rätt lufttryck går i regel att finna i bilens tanklock alt. medföljande instruktionsbok. Risken för olyckor ökar! Det är lufttrycket i däcket som bär bilen, inte däcket i sig. Vid en häftig undanmanöver kan felaktigt lufttryck eliminera däckets köregenskaper.

Högre bränsleförbrukning
Om man kör med 80% av rekommenderat lufftryck så ökar bränsleförbrukningen med ca 3%. Att kontrollera lufftrycket i dina däck regelbundet ger dig ett övertag mot onormalt slitage, olycksrisk, bränsleförbrukning och bortsprungna köregenskaper.


Däckråd

Vinterdäck

Lagen säger att bilen ska vara försedd med vinterdäck mellan 1 december och 31 mars när vinterväglag råder. Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april. Mönsterdjupet på ett vinterdäck ska vara minst 3 mm. Dock rekommenderas ett mönsterdjup på 5 mm beroende på att gummits egenskaper därefter förändras. Det kan tilläggas att gummiblandningen i däck är anpassad efter temperaturen. Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Därför rekommenderar vi att du sätter på vinterdäcken när temperaturen kryper ner under + 5 grader.

Sommardäck

Sommardäck består av en mjukare gummiblandning än vinterdäck och slits därför mindre när temperaturen stiger. Det är därför en god idé att byta så fort vårisen smält. Mönsterdjupet på sommardäcken måste vara minst 1,6 mm. Rekommenderat mönsterdjup är dock är 3 mm sommartid. När däcken slits under 3 mm ökar bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt.

Regler vid byte till sommardäck

Nya däck skall vara E- eller e-märkta och ha en belastningsförmåga som motsvarar bilens högsta tillåtna axelbelastning. Sommardäck till bilar från 1 jan 1996 eller senare skall ha en hastighetsklassning på däcken som klarar bilens maxhastighet. På äldre personbilar räcker det med hastighetsklass S, vilket motsvarar 180km/tim. Du har rätt att byta till alternativa däck- och fälgdimensioner utan att bilen behöver registreringsbesiktigas.

Däckkombinationer personbil och släp

Regler kring däck på personbil och släp: Har du dubbar på bilen ska du ha dubbat på släpet. Om du däremot kör med odubbat på personbilen så kan du välja mellan att ha dubbat eller odubbat på släpet.